Skip to main content

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019

-
Budak UKM?
*tengok kanan, tengok kiri*
Tiada.
Line clear.

Budak UPSI?
*menjeling keadaan sekeliling*
Tiada yang dikenali.
Roger and out.
Line clear.

Budak IPT lain?
*usha*
Line clear juga.

Semoga tenang menulis blog di sini.

.
..
...


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri
Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini.
Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu.



➤ Kad Raya vs Whatsapp

Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima.

Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, tiada vibe-nya weh. Whatsapp, baca, reply.
Dulu siap hias-hias segala. Nak cari ayat-ayat yang berbunga lagi.
Kat kampung aku dulu banyak kad raya. Masih lagi tersimpan rapi dalam almari.
Kat rumah aku? Memang takde lah. Kena buang.

Semak kata mak aku.

Proses nak membeli kad raya tu pun seronok. Macam-macam design ada untuk kita pilih.
Ada yang kartun, ada yang bunga-bunga, ada yang warna-warni, sampai rambang mata dan tak tahu nak pilih mana satu.

Bila dah beli kad raya, beli setem pula. Lepastu rasa excited bila nak pos tu. Hehe.



Siap bergantung kat pokok lagi. Rumah nek Pitung ada, dengan kampung aku sekali. Sekarang dah kena buang pula pokok-pokok begini.

See. Hipster bhaiii kad-kad raya dulu. Harap dapatlah kad raya tahun ni.
Walaupun tahu memang takkan dapat.



➤ Ziarah keluarga, member VS tengok TV, online

Tengok tv tu. Tak jadi masalah. Tapi berpada-padalah. Orang dah datang rumah. Pandai-pandailah layan kan. Setahun sekali kot. Kena lah enjoy masa tu.
Ini duk busy dengan story-story. Duk tengok TV tak ingat dunia, Itu benda tu, malam boleh throwback kot. Yang siaran tu, asyik-asyik berulang.

Masa kecil dulu. Entah berapa rumah kami bedal. Alaaahh. Itu pun nak dapatkan duit raya.
Kuih sedap, makan. Kuih tak sedap, kami biar.
Yang best nya, pak cik-pak cik tuan rumah. Layan je perangai kami semua.
Siap bercerita lagi pasal hidup dia.

Di Aidilfitri mulia ini, tak kisah online untuk beberapa waktu. Cuma janganlah kita ni asyik hadap fon saja. Like I said, vibe dia akan hilang.
Kalau aku jadi Thanos ni. Aku snap update-update sekarang ni. Macam nak haram pun ada.

Kalau dulu. Lepas beraya, keluar rumah. Snap gambar.
Sekarang... Ya Rabbi. Story bertitik-titik, setiap minit. Aku pun paham. Apalah dorang buat masa raya tu.

Time raya ni aku nak main Beyblade dengan Dubsmash pula dengan anak-anak buah and cousin aku.
Biar lah orang cakap kami gila. Asal enjoy.





➤ Malam Takbir KebaBOOM

Atok sebelah bapa, asal malam takbir menjadi tradisi untuk dia menelefon rakan-rakan dia. Tak tahulah yang sekampung kah, sesekolah dulu kala kah.
Yang penting, dia menelefon.
Dan di situlah start ucapan-ucapan raya mereka keluar. Aku rasa syok saja bila atok menelefon, siap-siap ketawa lagi.
Aku nak try dulu. Tapi gilalah, makan kredit siaaa. Malas nak topup.

Manakala yang budak-budak akan bermain di luar. Main mercun. Fuh...
Budak Kampung Jawa 2 juara setiap tahun. Mengalahkan Kampung Jawa 1, Kampung Muhibbah dan beberapa kampung sebelah di Batu 12, Sandakan.

Semua benda kami letupkan. Kami mendapat mercun haram ni hasil daripada pak cik aku.
Pak cik merupakan pemandu lori, so, mana-mana tempat yang dapat dia seludup mercun.
Memang dia akan bawa satu lori tu.
Broo.. Gila bro.. Segala mercun entah apa jenama, semua dah aku rasa.
Termasuk yang bunga api berdas-das meletup kat atas tu.

Sekarang pak cik dah tak buat dah. Aku pun tak tahu kenapa. Rasa berdosa kot.
Tapi tak pa lah. Aku tengok pun pak cik dah berumur dah. Tak larat mungkin.

Manakala yang berkumpul dalam rumah pula. Tengok TV.
Tahu lah kan. Asal raya, memang semua rancangan TV tiba-tiba jadi best lagi-lagi malam takbir tu.
Tapi yang menjadi satu momen indah keluarga aku dulu dalam satu rumah tu adalah kami tengok Zombie Kampung Pisang.

Semua siap ketawa terbahak-bahak. Dengan arwah-arwah yang masih hidup masa tu.
Kalah pawagam kami tengok. Budak kecil ada, orang tua ada, nenek-nenek ada, atok-atok ada.
Fuh rindu bro..




➤ Kuih Raya

Memandangkan aku belajar pun makin jauh. Membuat kuih raya acara aku setiap tahun, nenek dan adik-beradik aku kian pupus. Sekarang mama pun buat 'kuih tunjuk' saja.

Nenek mahu buat, dihalang. Takut nenek pengsan dalam dapur. Ya... Nenek sekarang dah tua.
Bukan macam dulu. Dulu, kepala terhantuk dengan periuk besar pun masih boleh ketawa.
Gitulah kekuatan nenek terdahulu.

Semua pun makin sibuk.

Tapi benda ini adalah satu momen terindah bagi mereka yang pernah melaluinya. Aku bukannya reti pun buat kuih raya. Dengan makmur-makmurnya. Dengan resepi kuih siput nya.
Yang aku tahu. Bentukkan kuih, letak atas pinggan, masuk oven.

Resepi semua nenek yang buat. Minyak sapi lah, telur lah, gula aising lah, entah apa-apa lagi.
Aku pun tak tahu. Nantilah aku belajar one by one, mana tahu boleh pula kalahkan adik perempuan aku tu.
Kami.. Kalau bab masakan, memang kamilah yang kuat bersaing.
Macamlah dorang punya masakan tu sedap sangat. *mata menjuling ke langit*



Nenek lah pakar dengan benda-benda ni.
Sampai pagi raya pun, kadang nenek tak tidur untuk siapkan beberapa balang kuih,
Sebagai back up lah katanya, takut-takut orang serbu rumah macam kena serbu polis.
Kena buat banyak, hehe.



➤ Pelita Keliling Rumah

Pelita api keliling rumah menjadi medium budak-budak untuk bakar mercun. Haha.
Tapi benda tersebut menjadi peseri rumah-rumah di waktu malam.
Sekarang, lampu lip lap menggantikan lampu pelita.

Nanti aku nak suruh kawan engineer aku pula cipta lampu lip lap versi pelita.
Dah alang-alang berkelip tu, nak juga rasa sekali api-api dia sekali.
Boleh juga diri ni membakar mercun.
Baru cun!

Tak main lah main beli lampu pelita kat market. Nak legend buat sendiri.
Pokok buluh dipotong, dibentuk, minyak tanah dituang, sumbu diletak, kemudian dipacak sekeliling rumah. Menjadi peseri di kala malam.

Ada jugalah medium untuk bakar mercu atau bunga api tu.





➤ Soalan Famous Masa Raya

Menjadi tidak asing lagi bila kita melawat sanak saudara. Bertubi-tubi soalan yang akan ditanya kan?
Lagi-lagi bila dah besar ni kan? 

1. "Bila nak kah...." *kedushhh penumbuk di muka*
Awal mak cik. Awal. Masih belajar. 
"Nak tunggu suami masuk meminang pun okey juga"
Blademail!!!

2. "Ini anak siapa ni?
"Anak pak cik Leman kampung sebelah."

3. "Result PT3/SPM/STPM macam mana okey?"
"Tak okey mak cik. Straight A saja."
HOHOHO.

4. "Ni dah besar, tak payah duit raya lah eh?"
*menangis di bucu katil*

5. "Kuih ni buat ke beli?"
HAHAHAHA. Nenek aku buat sikit. Mama aku beli sikit MAK CIK.

6. "Toilet kat mana?"
Kencing je dekat ruang tamu tu.

Astaghfirulullahalazim. LOL. Takde.. Takde. Kalau soalan tu kena tanya, jawab lah elok-elok.

7. "Belajar kat mana sekarang? Anak mak cik tu sekarang tengahh..."
Takde mak cik. PhD kat Oxford JE. Nanti mati masuk kubur juga, tak yah bangga dengan apa yang ada. Ilmu fardhu ain, kifayah pun masih melayang-layang.

9. "Ini lauk siapa yang masak?"

10. "Apa password wifi eh?"

11. "Umur berapa eh? Kecik je." . Hanat.



_____

Ucapan

Orang pun makin pelik tengok aku kat airport ni. Aku peduli apa. Aku menulis blog saja pun.
Jadi mohon pembaca, pasanglah lagu raya dan takbir raya sambil membaca ucapan ini.

Tangan dihulur maaf dipinta,
Erat hubungan sesama kita.
Semoga gembira di hari yang mulia ini,
Salah dan silap harap dimaafkan,
Selamat Hari Raya Aidilfitri,
Maaf zahir dan batin.

Haa! Cliche. So, aku nak minta maaf kepada sahabat-sahabat yang pernah aku sakiti. Tercubit kah, terpukul kah, dan ter ter segalanya tu. Kata-kata aku kah yang pedas yang membuat anda terasa hati.
Samada sengaja atau tidak sengaja. Termasuk juga sekiranya diri ini pernah terbagi harapan tanpa disedari. Saya pun hamba Allah. Masih banyak kesilapan yang ingin diperbetulkan.

Masa raya tu janganlah asyik main fon. Fokus dengan orang sekeliling anda. Tanya khabar, tanya study macam mana, dah berpunya kah (lagi-lagi crush HAHAHAHAHA), dah ada calon kah, dah nak mati kah? Okey itu gurau.
Banyak benda yang kita boleh ceritakan dalam dunia yang fana ini.
Belum lagi termasuk akhirat. Kan?

Dalam kita bercakap tu, selitkan dakwah sikit. Manalah tahu ada juga benih-benih yang disemai tu dapat membuatkan kita menjadi insan yang lebih baik selepas ini.

Jangan terasa dengan kawan yang tidak ajak pergi beraya tu.
Biasalah, dunia tiada sempadan sekarang. Story saja 24 jam. Masuk FB, masuk Whatsapp apa segala.
Bila tak diajak, koyak. Adeh... *sebab tu aku taknak bagi username Twitter aku*

Siapa ada Beyblade tu, ajak lah budak-budak main bersama. Dorang tu takde dosa lagi. Jadi syok bila bergaul dengan dorang. Pure happiness orang kata.
Yang kata tak matang tu, lantak dorang lah. Tutup telinga tu.
Dia matang pun, buat bodoh je tengok fon. Eh, sorry-sorry.

Kepada yang tiada ibu bapa, aku doakan korang happy dengan orang yang ada dengan anda sekarang.
Moga bertemu di syurga kelak. Jangan sedih-sedih. Raya ni untuk kita raikan kejayaan dalam menempuhi Ramadhan kita.

Kalau berkesempatan nak buat puasa 6. Teruskan, lebih baik.

Sekian, terima kasih.

Si Perantau blog di airport,
naratorjalanan

Raya tahun lalu.

Comments

Popular posts from this blog

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t