Skip to main content

Berhenti Berharap

3:18 am; Bilik sendiri; Twenty One Pilots(np)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ




"Simpanlah ego tu sampai mati"

Tsk.. Aku dah tak tahu mahu cakap lagi. Sejak kebelakangan ni, ada saja benda yang aku harapkan.
It such a complicated relationship I have right now. Banyak benda yang aku harapkan. Sesuai dengan usaha? Macam tu? Banyak pertanyaan yang bermain dalam fikiran aku. 

Aku dah sesuai sangat dengan style aku sekarang. Bila berjalan tu sendiri, makan di luar tu, pergi tengok wayang sendiri, lepak di bookstore pun sendiri. Sampai kan ada yang bertanya ada apa dengan aku sebenarnya. Aku tiada apa-apa masalah pun. Aku saja yang merumitkan benda tu.

Bila dah sayang seseorang ni, ada saja benda yang aku harapkan. Yang kita harap agar effort tu dibalas balik. Sometimes I'm always thinking; yang aku ni single ke taken? Kalau aku ask for a date. Memang kena reject. Sebab aku memang tahu jawapan yang keluar dari mulut dia.

Rasa sunyi tu memang ada bila keluar berseorangan. Yang menemani aku pun hanyalah sebuah buku dan secawan kopi. Aku selalu berharapkan yang dia ada depan aku pula. And that time, aku boleh cerita semua yang aku pendam. A listener need a listener too. We could talk about life, favourite music and how your lifestyle.

Aku tahu. Ya. Takkan kawan tiada? Kawan tu ada. But you know.. Tiada dah kawan yang aku harapkan macam dulu. Kalau itu pun kau faham. Dekat matrikulasi dulu, it's a tragedic.

Aku tidak kisah yang orang mahu katakan pada aku sekarang. Diam dalam Twitter, status Whatsapp pun tak update, Instagram pun aku guna cara lama (not using story); sebab aku mahu diri aku macam dulu. The good old days. Makin membesar ni, makin tertekan. Melibatkan perasaan, tanggungjawab dan stres dunia.

Ego.. Sombong.

Katakan saja. Kalau kita attach terlampau. Kita akan berharap lebih dan mulalah rasa tidak dihargai tu muncul. Untuk lebih berhati-hati. Diamkan diri, jangan dekatkan diri. Nanti terbagi harapan, sakit pula hati ini.

Aku tak mahu dah rasa cinta tu macam mana. Benda tu yang buat aku drop masa semester dua dulu. I know.. Salah aku. That's why.. Aku kena bertindak matang sekarang. Lagipun, dah tiada benda aku mahu usahakan lagi. Just want to focus myself first.

Orang suruh cari lain pun. Aku takut. Suka tu mungkin, tapi cinta tu belum tentu lagi. Belum sedia untuk semuanya. Rindu, sayang, cemburu and etc. Benda-benda tu yang sebenarnya slowly menghilangkan diri aku siapa.

So bila dapat memahami kau tu. Jagalah baik-baik. Bukan senang zaman sekarang ni. Hati berbolak-balik, cepat berubah. Aku sendiri pun berubah. Cakap yang aku ni jiwang lebih, haha. Sebenarnya tiada pun. Mahu puaskan hati sendiri saja.

Maaflah kalau aku banyak diam sekarang. Tak lawak macam dulu, tak happy macam dulu. Tapi happy juga pun sebenarnya.. Banyak masalah yang bermain dalam fikiran, tu yang jadinya. Overthinking lebih, haha.

Hari ni, result UPU keluar. Just go with the flow. Apa mahu jadi, jadilah. Nanti masuk U, orang akan berubah lagi. Kawan baru, surrounding baru, vibes baru, semua baru. Tapi dari diri sendiri yang  menentukan apa mahu jadi. Hidup ni pilihan..

Berhenti berharap.. Fokus untuk diri sendiri. Aku dah tak mahu dah bila post di Blogger ni, aku hebahkan pula di Twitter, Instagram, dan Whatsapp. Biarlah siapa yang men-stalk ni membaca. Aku pun dah tak tahu mahu cakap.

Aku dah berhenti berharap. Benda ni yang menyakitkan aku. Aku minta maaf kalau aku ego, aku minta maaf kalau diri aku dah tak macam dulu.

Bila chat, dibalas 10 minit lepastu. Jika aku sudah beri masa and attention tu, chat-lah. Penat sebenarnya menunggu, malas kita. Buat tertunggu-tunggu. Bila aku mahu call, aku dah tak mahu sebab nanti kena reject. Disebabkan berharap lebih, sakit jadinya. Benda ni membuatkan aku jadi gugup dan tangan aku start shaking kerna dah tak biasa. Hahahaha.


Tutup. Salam.

Comments

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t