Skip to main content

Kisah Di Sebalik Keperitan

Bismillah..

Pertama sekali, beribu kali kena overthinking untuk tulis benda ni. Kalau tulis pun, siapa juga yang akan baca.
Mahu kongsikan serba sedikit cerita pasal diri sendiri kan? Mesti akan ada pandangan yang berlainan.

Ada yang cakap yang kita ni berlagak.
Ada yang persoalkan; "benda begitu pun mahu cerita."

Ada benda aku kongsi. Aku kongsilah.
Nanti tidak sudah-sudah diam terus ni blog.

Kalau delete? Sayang pula kan?

 ..
..
.

Okey.. Cerita yang ingin aku sampaikan sebenarnya.. Pasal diri aku sajalah 😅. Tiadalah. Just ingin berkongsi. Nama pun blog.

Setiap manusia mempunyai ujian dia yang tersendiri. Sama ada kita mampu hadapinya atau tidak. Kalau mampu, Alhamdulillah. Kalau tidak, bukanlah kita yang bermasalah.
Semua manusia di dunia ada pahit, getir, gembira dan bermacam-macam lagi.

Bagi aku, masalah cumalah pengajaran atau pengalaman untuk aku lebih menjadi manusia yang bersyukur sebenarnya.

Pada ketika dahulu, hidupku penuh dengan kegembiraan. Rezeki semuanya berlimpahan. Alhamdulillah, kerja mama okey. Bapa pun okey. Semuanya okeylah. Tiada masalah.

Masa kecil kita, tidak pernah terasa apa itu tangunggjawab dunia. Tidak merasa untuk memikir soal duit, mahu kena itulah, mahu kena inilah.
Kegembiraan ketika itu, aii..
Sebab tu budak kalau bermain. Dia main saja.

Macam kita dulu.
Tidak usah katalah kalau diri itu sendiri menangis bila memikirkan beban yang ditanggung sendiri ketika membesar.

.......
....
...
..
.
.
.

Dimulakan dengan masalah penyakit mental bapa aku.
Bukan ingin mengaibkan bapa sendiri. Aku sayang bapa aku sebenarnya. Walaupun dalam hati pernah terdetik untuk membencinya. Tapi aku sedar, ini semua ujian dari-Nya. Sampai bila aku mahu salahkan orang.

Sedangkan diri sendiri tidak mahu berjalan untuk menyelesaikan.

Bila sudah tiba penyakit bapa aku datang. Dia akan bercakap dengan diri sendiri. Dia akan katakan itu ini.
Dikatanya majikan malukan dia. Sampai ingin mahu report kepada mahkamah.

Ingin saja aku suruh mama untuk bercerai dengannya.
Tapi mama hati kental. Tidak seperti aku.

Katanya;

"Dalam 1 keburukan yang bapa lakukan, tidak akan kita mahu lupa pasal 1000 kebaikan yang dia pernah buat."

Bapa juga yang teman mama dari mula awal perkahwinan. Dia juga yang menghantar mama ke tempat kerja dari menggunakan motor hingga berkereta.

Bodohnya diri aku yang acah matang ni, tidak ingat benda tu semua.

Diringkaskan. Pernah satu tahap yang memang kepala aku yang start berapi dan hati membara. Bila aku dapat tahu. Yang bapa masuk ke satu pusat tahanan. Aku tidak boleh cerita panjang pasal benda ni.

Di sini.. Memang. Titik direct aku tidak tahu mahu cakap apa. Speechless. Masa aku di matrik. Dengan penat lelah segala habis exam. Tiba-tiba mendengar berita sebegitu. Aku pun mahu marah, tiada guna.

Bila aku siasat. Kaji punya kaji. Janganlah hukum sebab salah dia. Itu sebab penyakit dia.
Bapa terdesak mengambil 'benda' tu, sebab mahu ketenangan. Suara-suara di kepala sentiasa bercakap yang bukan-bukan.
Itu yang aku tahu.

Dengan rela hati. Dengan simpanan yang aku ada. Aku terpaksa mengeluarkan duit sebanyak RM2, 000 (duit hasil ikat perut, duit Budi Petronas, dan duit simpanan yang terkumpul dulu) untuk menjamin bapa aku sendiri.

Mama time tu belum gaji. Jadi dia minta tolong sikit.
Kalau kita ni. Nampak orang macam tu. Mesti dah bilang yang dia tu mak bapa tidak ajar. Tidak dibesarkan dengan pendidikan. Najis masyarakat. Malah dipinggirkan.

Allah..

Moga kita tidak terus bersangka buruk dengan orang sebegitu. Kita tidak tahu apa yang dilalui oleh mereka.
Muhasabah diri.

Memang first time tu. Benci tu memang bencilah. Ai.. Mesti kamu sendiri pernah rasakan. Lagi-lagi yang ada masalah macam-macam tu.

Kesabaran yang pada diri aku ketika itu, Alhamdulillah masih okey. Cuma aku jarang bercakap dengan bapa aku kebelakangan ni. Sebab aku rapat dengan mama aku.

Adik aku rapat dengan bapa.

Dengan ada salah seorang keluarga sebegitu. Memang cabar kesabaranlah juga. Syukur sajalah dapat juga aku tahan.

Apa-apa pun. Bapa aku okey saja. Cuma bila datang sudah sakitnya tu. Kena pekakkan telinga sikit. Memang semua apa yang ada dalam perasaan dia, dia lepaskan.

Sekarang bapa dalam pusat pemulihan. Dah makin tua, penyakit mental dia makin kronik. Dia sendiri yang mahu ke sana sebab tidak mahu susahkan keluarga di rumah.

Sometimes, aku telefon juga bapa. Yalah. Jasa baiknya untuk membesarkan aku, aku masih belum dapat balas.

Sembang kopi nanti. Banyak lagi mahu taip ni.

...
..
.

Masuk kisah yang kedua. Kegagalan.

Haha. Lawak... Gagal? Apalah tu?

Hmm..

Ya. Gagal masuk IPG dua kali. Gagal masuk SPA 1 kali. Mahu masuk UTP, kena guna banyak duit. Mahu mohon biasiswa Petronas, result kena straight A. Interview Biasiswa MyBrain, tidak lepas, tidak dapat malah kena ambil pure Physics.

Permulaan dari semua di atas adalah kemasukan ke UTP. Langkah untuk ke kategori yang kononnya mahu masuk alam pekerjaan ni. Masuk UTP macam biasalah. Dengan ilmu yang kurang di dada ni. Belum kenal dunia lagi.

Aku beritahu mama pasal kemasukan UTP. Laman web UTP ada announce untuk kemasukan September dengan guna result Trial SPM. Dengan bayaran RM30.

Habis duit minyak pergi KK, hotel semua. Baru tahu, untuk asasi saja pun. 14 ribu. Tidakkah sikit aku naik gila di situ. Mohon PT pun, boleh gila kalau graduate nanti. Belum masuk Degree.

Time tu aku terburu-buru. Sangkanya bila masuk UTP ni, Petronas akan ambil direct bekerja. Padahal.. Hmm.. Cerita punya cerita.. Sembang punya sembang. Kaji segala kaji.

Kepala meletup.

Begini rupanya selok belok mahu teruskan belajar. PERIT.
Barulah diri ini faham kenapa ada orang tidak mahu teruskan belajar.

Duit, makan minum, sewa rumah, yuran pengajian, tiket flight, duit minyak, duit tambang.

Semua itu menghentak kepalaku sendiri (bukan hentak kepala di dinding haa 😅).

Menangis aku di bilik satu orang masa tu weh. Sakit. Rasa macam tidak mahu belajar sudah. Give up. Aku rasa macam menyusahkan parents selama belajar ni.

Dengan keluarga sebelah bapa tu lagi push untuk masuk engineer apa segala. Ai... Aku fikir pasal perasaan parents aku dulu. Bukan dorang.

Aku tahu diri aku mampu. Tapi.. Tidak akanlah keluarga aku mahu makan pasir di rumah kan?

Masa demi masa sudah berlalu. UTP aku tolak ke tepi. Muktamad.
Bapa sampai mahu jual tanah sawitnya yang ada di Beaufort untuk aku sambung belajar. Aku tidak pedulikan. Aku tidak bersetuju dengan tindakan bapa.

Biarlah tanah tu. Simpan saja dulu.

Dan... TA DAA!
Matriklah aku masuk. Sungguhlah kita ni manusia hanya mampu merancang.
Sebelum masuk matrik tu, ada lah.

Interview IPG.
Semua benda aku cuba.

Mahu tahu. Sangkut rezekilah mungkin. Tapi tiada rezeki. Sampai tahap interview pun. Still aku gagal juga. Jadi. Situ sajalah tempat aku.
Matrik.

Satu hari aku tidak bercakap bila keluar result IPG tu. Dengan segala barang asrama aku dah bawa balik. Konon yakin tidak lagi balik ke tempat tu. Bangga konon dah confirm masuk IPG.

Padahal.. Kecewa saja aku dapat.

Mahu tidak mahu. Aku teruskan melangkah.

Kecewa bukan sebab aku tidak bersyukur dengan apa yang ada.
Aku kesiankan mama aku.

Duit tambang? Duit minyak? Walaupun ada serba sedikit duit simpanan aku guna. Tapi yang banyak membantu. Masih mama aku.

Kira-kiranya macam ni.

Masa interview pertama di IPG Tawau.
Jalan ke sana saja pun dah hilang beratus.

Duit minyak : RM100 (pulang-balik)
Sewa hotel : RM100 (dalam lingkungan)
Makan : RM50 mungkin

Interview dua kali. Satu ujian kecergasan, then temuduga.
Haa, Darablah duit tadi dengan 2.

Gagal di Tawau. Keningau pula. Aku cuba lagi IPG untuk tahun kedua.
Ini semua duit sendiri aku.

Speedboat, tambang Grab, tambang bas ke simpang Kimanis, makan-minum. Darablah dengan 2 lagi.

Belum campur dengan penat lelah hadap lecturer lagi, minta tandatangan.
Dengan kerani/staf di KML tu lagi macam ai.... Rasa mahu carut.
Muka tidak senyum. Marah-marah semua.
Dia fikir manusia ni tiada perasaan mungkin.

Mentang-mentang kerja Kerajaan. Ai..

Astaghfirulullahalazim.

Itu. Biarlah. Dah lepas. Geram pula bila fikir balik. Tapi seriuslah.
Urusan balik bermalam, atau interview segala pun.
Macam berurusan mahu berjumpa dengan Perdana Menteri.

Senang kanlah kerja orang.
Tidak susah.
Cukuplah bagi senyuman. Layan baik-baik.
Ni.. Hmm.. Faham-faham sendirilah.

Yang baca ni. Jangan jadi macam tu haa nanti.

Aku dengar cerita. Ada sampai kena koyak borang balik bermalam dia. Lagilah kesian.
Entahlah apa perasaan budak tu. Penatnya tu mahu cari lecturer segala.

Tabahlah.
Dunia.

Senyum saja. Hadap saja.

So, ada dua kali aku berurusan di pejabat matrik tu. Satu untuk ujian kecergasan IPG di Keningau, satu lagi untuk SPA.

Memang di-total up semua.

Fed up sebenarnya.
Penat, duit, mental breakdown.
Fuh..

Dilihatkan semula. Kuat juga rupanya aku ni.
Cuma.. Tiadalah aku cerita pada mama.
Kalau tidak..
Ngeh.. Membebel pula mama 😅.

.....
..
..
.


Buka permohonan SPA. Aku try mohon untuk jawatan MA, medical assistant. Alhamdulillah. Exam lepas. Interview tidak lepas.

Dan YA. Tidak dapat.

Penemuduga tu pesan pada aku;

"Panjang lagi perjalanan kau ni dik. Belajarlah. Kaut pengalaman banyak-banyak"

Dia tidak tahu kah, aku sudah malas mahu belajar. Aku belajar. Just belajar tanpa niat dan matlamat yang tetap.

Lecturer maths matrik aku support aku. IPG ni bukan tempat aku, SPA tu bukan tempat aku.

Aku boleh pergi jauh katanya.
Aku sampai sekarang tidak tahu apa yang jauhnya.
Apa lagi benda yang patut cari sebenarnya.
Masalah duit tu lagi bukan main-main.

Sehingga ditakdirkan sampai Semenanjung, barulah aku faham.
Musafir itu satu ilmu. Merantau tu satu ilmu.
Mengenal lebih ramai orang itu juga satu ilmu.

Ilmu Allah itu luas. Terokailah sebaik-sebaiknya.

Bumi Allah itu luas. Ilmu-Nya juga luas. Belajarlah dengan bermusafir. Ramai yang terlupa, alam itu sendiri hebat dalam mengajarkan ilmu-Nya.

Sedar tidak sedar. Sesat dalam KLIA yang besar itu mengajar aku,
kalau tidak bertanya memang akan sesat jalan.

Dalam kita berjalan sendirian ternampak dengan kucing kelaparan, adakah kita menghulurkan sedikit makanan?

Kesibukan manusia berlalu-lalang di tengah kota yang penuh kesibukan. Adakah hati ini masih memberi rezeki yang Allah pinjamkan untuk memberikan kepada si peminta sedekah?

Mengenali orang dalam pelbagai negeri mengajar aku bahawa setiap latar belakang manusia mempunyai kisah dia tersendiri.

Belajar untuk ilmu.
Belajar untuk diri sendiri.
Belajar untuk menghilangkan rasa jahil dalam diri.
Belajar agar diri ini dapat berkongsi pengalaman dengan keluarga, masyarakat, sahabat dan untuk orang luar di sana.

Ilmu bukan satu benda yang ingin dibanggakan.

Ingin saya ringkaskan.

Ilmu tinggi. Manusia masih ada ujian. Adakah ilmu itu untuk diri dia sendiri atau hanya ingin menunjuk hebat kepada orang ramai?

Harta banyak. Manusia juga masih ada ujian. Adakah harta yang dia perolehi mampu untuk dia kongsikan kepada orang susah? Atau memang untuk dia saja berjoli.
Sedangkan ianya cuma nikmat yang dipinjamkan oleh Tuhan.

Kawan beribu? Siapa saja yang bersama dengan anda, bila anda ditimpa masalah?

Bila ditimpa musibah pada diri sendiri. Adakah kita masih menyalahkan Tuhan? Sedangkan musibah tersebut mengingatkan kita pada Dia.

"Lah... Kau tak rasa! Aku stress! Depress! Menganggur dah berapa tahun! Hari-hari aku doa. Aku minta. Tak dapat! Cari duit bukan senang"

"Aku ada masalah keluarga. Kau tak paham."

Dah.. Dah..
Aku tahu memang manusia ujian dia berbeza. Sebab itu yang membezakan kita.

Aku pernah dulu, ceritanya macam ni. Satu friendlist dalam WeChat.
Aku...
Entahlah mahu cakap.

Tahulah GRO kan? Suruh PM kalau booking lah. Apalah..
Ai..
Rasa berdosa pula.

Okey..

*hembus nafas panjang*

Aku sampai judge tahap dia ni. Memang tiada ilmu agama. Mak bapa tidak ajar. Neraka.

Fuh..
Bodoh rupanya aku ni.

Sekali..

Tuhan tunjukkan sikit saja pada aku.

Aku ternampak komen yang dia buat 'benda' begitu sebab mahu sarakan anak dia. Anak dia sakit. Kanser stage 3 kah tidak silap aku? Aku tidak ingat.. Lama dah.

Allah..

Mahu dibezakan kita yang ada rumah, duit, masih boleh berjalan, hidup pun belum terdesak lagi. Belajar pun dah merungut.
Memang berbezalah diri ini bila dibandingkan dengan hidup di jalanan.

Orang depress, kita kata dia mahukan perhatian.
Padahal...
We don't know how many obstacles and challenges had he/she faced before this.
Dari seorang yang gembira, boleh gila. Hanya kerana masalah dengan kawan atau di rumah.

Bersyukurkah kita?

Acah budak usrah, budak masjid. Ilmu tinggi di dada.
"Majlis ilmu aku hadir. Maghrib-Isyak aku di MASJID."
Sempurnakah kita? Sedangkan diri ini tidak mampu mengajak yang di luar sana untuk hadir bersama-sama dengan kita. Alangkah baiknya kalau kita ajak mereka sekali.

"Alah... Kau bajet alim saja ni. Confirm syurga kah?"
Siapalah kita sebagai hamba mahu cakap orang untuk tentukan neraka/syurga ni.
Padahal nikmat akal yang ada pada diri sendiri boleh membezakan baik buruk.
Mana yang betul. Betulkan.

Dunia.
Bermacam ragam.

Yang di luar sana. Still struggle dengan apa-apa masalah. Aku doakan.
Tulah.
Jangan give up.

Aku pun dah macam-macam dah aku lalui.
Sebab tu aku banyak diam sekarang.
Mahu bezakan ujian aku dengan kamu?

Bukan tugas aku. Mungkin ujian kamu lagi besar.

Aku tidak sampai tahap tidur di kaki lima.
Tidak sampai makan nasi kosong dengan air.
Tidur masih beralaskan tilam dan bantal.
Tiada.
Aku pun tidak tahulah. Kalau aku diletakkan dalam situasi tersebut.
Masih tawakal kah?
Entah.
Jawapannya entah.

Boleh jadi. Suatu hari aku jadi jahat.
Boleh jadi. Kalau aku ditimpa depress, aku minum arak segala 😅. Bunuh dirikah?
Aku ni merancang saja kawan.

Oh ya. Bunuh diri?
Teringat pula aku.

Aku pernah mahu try bunuh diri dulu. Sekali sajalah. Aku bukan depress haa. Stress mungkin masa tu.
Time-time sebelum masuk Maghrib.

Di matrik tu, kolej blok aku boleh pergi rooftop. Bumbung asrama tersebut.
Saja.. Acah-acah Genji konon jalan satu orang.

Bila sampai atas, jalan-jalan macam biasa.
Aku tengok bawah.

...

"Bunuh dirilah lagi bagus. Penat saja kau hadap semua ni"

GG. Dengan masalah tutorial lagi masa tu, groupmate macam @#$%^, bapa aku lagi.
Tapi Alhamdulillah. Tidak juga.

Satu benda aku terfikir masa tu.

"Kalau aku terjun ni. Belum tentu mati. Kalau mati, susahkan mama saja. Mahu itulah, inilah. Dia datang pergi Labuan. Menangis lagi jumpa mayat aku"
Teringat mama.
Terbatal niat terus.

Panorama sunset yang dah mahu masuk Maghrib.
Kepala ku dongakkan sedikit ke atas untuk memandang langit.
SubhanAllah. Sungguh indah ciptaan-Mu.

Sungguh.. Apalah aku ni bodoh sangat sampai mahu buat macam tu.

Support lah kawan-kawan yang stress kah? Depress kah? Ada masalah kah? Just be a good listener to them.
Benda tu membantu sebenarnya.

Kalau cop mereka yang bunuh diri ni masuk neraka. Istighfar lah. Macam aku cakap tadi. Kita bukan di tempat dorang.
Ada masalah ia penyakit, ada kadang dia tidak tahan.
Benda tulah jalan shortcut untuk dia tamatkan penderitaan dia.

We.. As a society. Tahulah peranan kamu. Buatlah baik.
Bukan macam staf/kerani di matrik tu.

Tidak.. Gurau saja.

....

Kalau suatu hari aku tiba-tiba kena begitu.
Tariklah aku.
Sedarkanlah aku :), hehe.

....

And.
Know your limit.

Dah tahu diri tu peminjam duit. Ada hutang dengan kawan. Bayarlah.
Dah tahu PTPTN. Gunalah secara berhemah. Tahan-tahan sikit.
Bukan konon hipster. Bukan acah duduk kedai kopi hipster hanya mahu masuk gambar dalam Instagram.

Media sosial itu semuanya sudah bertapis. Jangan terpedaya dengan yang kaya.
Dia mampu. Dia pergilah.
Gaji puluh ribu. Tapi hulurkan sedekah pun payah.
Bukankah masih bodoh kita dengan mereka?

Tepuk dada, muhasabah diri.

Syaitan 24 jam hasut kita benda bukan-bukan. Termasuklah yang di masjid kah? Di bengkel kah? Kedai kopi kah? Semua sama.

Stage by stage sudah perit yang aku lalui.
mahu taip panjang-panjang pun malas pula.

Bacalah post-post terdahulu tu.
Bab politik, agama, isu-isu semasa, kritikan sosial, makanan, tempat menarik, dan sewaktunya dengannya.

Aku tidak tahu. Susah. Tiada masa.
Nanti-nantilah.

Kadang sibuk tengok drama Korea ni.

Astaghfirullahalazim.
Gurau saja tu haa.

Thanks sebab baca.
Assalamualaikum w.b.t.

.............
....
.

Share your story.
Clik : hanamimarch.sarahah.com

Comments

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْÙ…ِ اللَّÙ‡ِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t