Skip to main content

Cinta

Bismillah.

Fuh... *tiup blog yang sudah berhabuk*

Satu topik yang paling benci sebenarnya untuk bincang benda ni.
Yalah. Siapalah aku mahu bercakap pasal benda ni.
Tapi sebenarnya draft tajuk ni dah lama tersimpan pun.

Last draft 2018. Lagi-lagi time tengah heartbreaker. Allahu.. Kalau menulis masa tu. Kaw-kaw aku bagi.
Tapi kali biarlah aku bercerita seperti biasa. Haha.
Maaf kepada rakan-rakan Twitterjaya, Ask.fm, dan sewaktu dengannya sebab lama berdiam diri.

Tidak juga diri ini busy. Cuma bila dah buka laptop tu.. Hmm... Aku tak tahu nak tulis apa sebenarnya.
Memandangkan tajuk inilah antara draft post yang aku belum sempat selesaikan. Maka, tajuk ini aku pilih.

.
.
.

Cinta ni aku tidak tahu mahu tafsir ia macam mana. Tapi perasaan itu, aku dah rasa sebelumnya.
Yup.
First love? Tidak usah cakap. Sampai sekarang aku ingat. Umur aku ketika itu, baru meningkat ke usia sekolah menengah.
But you know. The feels. Pure love.

Hanya kerana senyuman. Aku tersungkur. Hanya kerana gambar Facebook-nya itu saja.
Aku tersuka. Suka bukan sembarang sukanya rakan-rakan Internet.
Sukanya tu sehingga ke tingkatan 4. Dari lepas UPSR tu aku simpan perasaan. Wow!
Indahnya perasaan cinta itu.
4/4/2015. The day aku confess. Aku di-reject. Sebab mungkin terlambat. Atau aku saja masa tu terlalu bodoh sebab menunggu masa yang sesuai.

Kata hatiku; "Tak boleh couple-couple form 1-form 3 ni. Kebudak-budakkan. Form 4 sesuai."
Just in case sajalah aku bertindak awal. Aku rasa. I have the chance.
Tapi siapalah aku. Hanya mampu merancang.
Sakit tu memanglah sakit. Walaupun diingat balik, umur ketika itu baru 16. Rasanya masih juga terpalit.
But.. Itu baru pertama kali rasanya.

I don't know. Rupanya ada lagi yang memudaratkan diri sendiri.
Selepas itu. Diri cuma hanya bergaul dengan lelaki. Bukan gay.
Maksud aku. Aku dengan kawan-kawan, lagi-lagi si Jiboh memang tidak pandai betul bergaul dengan perempuan.
Yalah. Samseng kan. Muka lagi tak hensem. Mengayat bagi pickupline tidak pandai.

Memang tiada chance lah. Tiada cerita indah seperti novel Tunas. Couple masa asrama.
Tiada.
Aku tidak rasa masa tu, Paling-paling pun, crush-crush macam tu sajalah.
Hanya minat dari jauh. Minat dari jauh pun tidak berkesan. Sebab terlampau ramai betul disuka.

Sampai diri sendiri pun bingung mahu siapa sebenarnya.
Dipercepatkan cerita. Lepas SPM aku... Aku.. Entahlah.. Takdirkah apa. Jap.. Jap..

*ambil nafas* *hembus.....*

Okey. Begini. Memandangkan masa tu zaman menganggur. Aku kembalilah ke Sandakan untuk beberapa bulan sebelum menunggu keputusan SPM. So, lepaklah dengan kawan-kawan sekolah rendah pula.

Dorang semua MRSM Tawau. And then, ada lah satu kawan satu daerah dengan dorang di Tawau ada sekali join lepak.
Yeah. That day. Dorang lagi iship-iship aku dengan dia masa tu. Pasang-pasang.
Kejadahnya... And.. Begitulah.

We treat each other like a couple but not couple. Fahamkah? =.=
I means.. Macam you know. We sweet-sweet but still we are friends.
I don't know. Very complicated to describe.
And after that, aku tidak tahu pula. Yang dia jatuh cinta.

Aku suka. Suka juga dia. But... To the reach the love tu tidak sampai. And hubungan tu tergantung saja macam tu. Yeah. we date. Sometimes lepak juga dengan-dengan dorang kawan-kawan yang lain.
Tapi.. Maybe we are still finding the meaning of the pure love.

Tidak disengajakan. Bila aku masuk matrik. Chat dia, aku tidak layan. Mahu menghilangkan dirilah katanya.
Sebab? Cinta. Yang betul-betul cinta sedang berada di sini.

Senang ceritakan. Kiranya aku curanglah. Macam tu bah.
Sebab aku belum move on lagi dengan satu budak ni.
We just friends. Tapi kenal tu. Lebih dari sekadar kawan sudah.
Okey aku bagi namalah. Supaya senang rakan-rakan Internet follow cerita ni.

Si Mardiana (bukan nama sebenar), aku kenal dari form 2 lagi. Orang Sandakan. From Facebook. I don't know. Sebab sebelum ini, kami cuma bersua dari alam maya saja. Facebook, then WeChat. Suddenly bertukar no. telefon.

Masa tu aku dah fikir dah.. Dialah orangnya. Memang Tuhan dah takdir ni. Mungkin dari zaman kami berkenal form 2 tu. Mungkin dialah orangnya. Boleh ni pertahankan cinta dan hubungan ini.
And yeah. Si Kejora (bukan nama sebenar) yang budak MRSM Tawau tu. Aku tidak layan. Satu chat WhatsApp aku tidak peduli sudah.

Aku dengan Mardiana mengorak langkah. Si Kejora kecewa. Bodohnya aku.. *menampar pipi*.
And then. Lama-lama. Hubungan dengan Kejora rapuh macam tu saja. Hilang.. Dibawa arus ombak.

And this.. Cinta pun berputik kepada Mardiana. Mardiana pun membalas cintaku.
Sial.. Cringe bodoh!. KENAPALAH AKU TULIS BENDA. Allah... *facepalm*.

Semester 1. Semua indah belaka. Naik ferry sama-sama pergi KK. WhatsApp malam-malam. Calling sampai jam 3 pagi. Masa tengah otw ke kelas tutorial, berselisih sambil melontarkan senyuman.
Gila-gila rakan-rakan. Gila-gila.

Macam bukan Aidil kan? Sial...
Okey. Fast forward lagi. Aku mahu kasi habis dengan cepat tulisan ni.

Semester 2. We have a conflict. Dia berubah. Satu demi satu.
Bila aku mahu ajak makan. Dia tepiskan dengan bermacam alasan.
Tapi dengan kawan-kawan lelaki dia. Pergghhhh.. Tiada.. Tiada. Okey saja dia. Makan sama-sama.

Minggu ke minggu. Bila rehat. Aku makan macam tu sajalah. Satu-satu orang. Bukan tiada kawan. Ada tu ada. Cuma.. Aku jarang luangkan masa dengan dorang. Adui.. Mahu cerita lama lagi.

So. Dikonklusikan. Aku cemburu. Sakit hati.. Sakit sangat..  Sampai aku tidak boleh adapt dengan perasaan sebegitu. Rindu. Usah cakap. Ya, aku rasa. Sakit sebenarnya rindu tu. Perit.
Cemburu? Apatah lagi. Aku rasa juga.
Oh macam ni rasalah. Sakit. Sakit sangat..

Barulah kepala ini terhantuk. Barulah mulut ini ternganga. Cinta ini.
Cinta ini tidak semuanya indah.
Sometimes kau akan sakit hati. Sebab ada benda yang tidak kena.
So, jalannya. Berlalu pergi.

Tidak sangka, yang si Mardiana ni masih suka dengan lelaki yang di-crush-nya masa tadika. Lelaki tu pun bodoh betul. Sudah dikasi tinggal, datang balik pula dia.
Bengap. Tapi pedulilah. Kalau sajalah tiada orang ketiga ni.. Aii...

Jangan pedulikan semuanya.
Tinggalkan kenangan yang tercipta. Lupakan? Memang tidak akanlah. Fikir siapa kita mahu lupa.
Sakit yang tertoreh di hati tu pun belum heal. Ada hati mahu lupakan. No way.
We just adapt with the surrounding. We will find ourself. Mencari diri sendiri yang telah berkecai seperti kaca.

Oh. Ini rupanya yang si Kejora rasa. Kalau sajalah aku, matang mengenal perasaan cinta itu macam mana. Tidaklah diri ini membodohkan, membiarkan dia macam tu saja.
Menyesal? Yup. Sangat menyesal.

Bila aku dah sakit hati masa matrik tu. I reach that point. Sampai delete all the socmed supaya si Mardiana ni tidak dapat cari aku.

After that, I try my best to comeback pula kepada si Kejora. Kejora pun cakap. "Oh, it's okey. Mungkin masa tu kita budak-budak lagi". But she the first yang rasa cinta tu macam mana. How can I stupid, not to realize it earlier.

And tadaaaa. She's block my Twitter until now. No way. I don't have the chance. I pray for her. And hope for the best. Termasuk Mardiana.

Memang semua tu aku dah rasa. Cinta manusia? Tidak yang kekal syeikh.. Even yang berkahwin pun boleh bercerai.

Cinta Ilahi.
Ya. Itu kekal abadi.
Cintai juga diri sendiri.

Kadang aku tertanya-tanya, how can cinta dulu-dulu pure. You know-lah. Dulu main tulis surat, mahu dating lagi. Perghh punyalah payah kalau di asrama tu dulu.
Aku dengar cerita-cerita orang tua bila lepak dengan dorang.
I'm just, wow!. How can haa?

Sms guna Nokia 3310. Satu sms RM0.01 kalau Telco sama. Lain telco. Contoh Maxis-Celcom sudah RM0.10. Apakah babinya mahal betul.

Telefon rumah. Becalling sampai 3-4 pagi. Bil naik terus RM100++.

Kita boleh cari sebenarnya cinta sebegitu. Tapi tulah. Halangan. The obtacles makin banyak. Zaman lagi berubah. Lagilah susah.
Perempuan cantik? Ai.. Tidak usah cakap. Ramai.

Follow sikit Instagram. Pop. DM terus. Jumpa lagi cantik. DM lagi.
Sampai bila bodoh mahu dapat yang betul-betul CINTA nya?
We just fall for lust lah setan. Not love.

Bukan marah. Aku cakap. Blog kan? Blog. Sabar bah. Terus baca. Terus..
*rehat dulu*.

Okey.

Sorry rakan-rakan Internet. Mungkin ada yang marah aku. Sebab bodohkan dulu-dulu.

Tapi tidak juga boleh salahkan semua. Yalah. Walaupun ada sakit hati tu dulu.
At least benda tu mengajar kita. At least kita tahu betapa peritnya cinta yang sebenarnya.
Mahu bina rumahtangga, mahu balas effort lagi. Duit hantaran lagi. (Walaupun diri ini tidak dihargai xDD)

We can't blame all that matters.

If you all want to dating just suka-suka. Not marriage. Please.. Find a new hobby. Travel, read a new books, reading a blog, bergaul dengan kawan-kawan talk about life. See Youtube, subcribe channel yang bagus-bagus.

Untuk umur 18 ke atas. Come on. Tiada masa lagi untuk cinta yang palsu. Cinta yang bodoh-bodoh. Find the true of yourself. Kalau tiada niat untuk menghalalkan. Sudahlah. Cukuplah.
Sudah-sudahlah test market. Besar sudah kita. No curang-curang lah.

Crush-crush boleh. Bagi-bagi harapan palsu, no way.

Bergaul saja dengan rakan-rakan dan keluargakah. Camping kah. Lepak masjidkah.

Hui.. Gila. Mahu jam 11 sudah. Lama aku menulis. Okey. Aku stop-lah.

Insya-Allah masa akan datang. Aku menulis.

Sudah aku nasihat di sana tu. Baca semua. Hadam.
Terima kasih kepada rakan-rakan yang mendoakan. Thanks. Sampai ada juga yang mencari untuk pengganti aku.
Setan kamu. Sudah-sudahlah. Aku pun sekarang busy-busy kan diri ni.
Steady saja kamu. Tidak juga aku mahu jadi gay.

Oh yeah. Yang budak medic tu. HAHAHAHA. Macam tiada harapan saja tu.
Geram aku dengan budak tu. Mahu cakap pasal komitmen. Memang kepalanya tidak masuk dengan aku.
Aku lepaskan sajalah.

Yang dengan cikgu tu? Please.. Aku tiada apa-apa dengan dia. We just friend. Sama-sama PPG sekolah yang sama. Dia dah ada boyfriend. I have to respect that.
But. Thanks to her juga. Sebab spark my heart.

At least aku tahu juga. Diri ini masih mahu merasa cinta tu macam mana.
Yalah. Trauma kan. Mana berani kita mahu jump relationship tu terus ke conclusion.
Betul tidak? Haha.

Okey itu sajalah.
Thanks sebab membaca rakan-rakan Internet.  Huhu.

Yang menulis tanpa format,
Aidil (naratorjalanan) :)

Comments

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t