Skip to main content

Penipuan-penipuan Di Sekolah Tentang Universiti

Sandakan ; 11:12 PM ; 20/7/2020

Bismillah. Hi. Assalamualaikum. Apa khabar? Stress aku buat assignment. Ambil masa kejap untuk menulis.

Jadi untuk entri kali ini, aku akan menceritakan beberapa penipuan yang dinyatakan oleh cikgu-cikgu dulu sebelum melangkah ke alam universiti.
Semasa berada di sekolah menengah, salah satu untuk meningkatkan motivasi budak-budak ni dengan ceritakan apa yang indah pada masa akan datang.
Contohnya, gaji besar, duduk oversea, dan macam-macam lagi.

MAKA, hari ini aku ingin menulis tentang PENIPUAN tersebut. 



Sebelum itu, aku minta maaf la kalau ada yang tidak sependapat dengan aku. Ini cuma dari kaca mata perspektif aku.

1. "Nanti bila dah masuk universiti, dah boleh relaks sikit."



Fuh.. Penipuan terbesar xDD aku rasa. Yalah ada cikgu-cikgu cerita yang bila masuk U, kita ambil satu course yang kita minat. Maka dengan itu, course itu. Itu saja la kita fikir. Rupa-rupanya bukan pasal course.
Ini berkait dengan subjek-subjek lain yang berkaitan dengan course tersebut. Botak kepala juga la bila hadap macam-macam subjek.

Kalau macam aku la kan. Course Fizik. Kau nampak Fizik saja.
Bila berpecah kepada subjek yang ditawarkan.
Nah. ambil mu!

Quantum Mechanics, Physics Modern, Thermodynamics, Computer Interfering, Mechanics, Electromagnetism, etc.

Lagi tidak boleh brain T.T , kelas petang la. Pagi-pagi boleh santai lah. Kelas 2 3 kali la.
Memang betul juga la kelas 2 3 kali. Tapi 2 3 pun. Kepala berasap juga.

Jika korang yang jenis ada join persatuan. Memang faham la kena buat apa. 
Meeting, ke sana, ke sini, paperwork, tugasan AJK. Masa relaks? Sabtu Ahad saja la rileks.

Tengok keadaan dan individu juga aku rasa. Kalau jadual pack. Haaa. Ambil.
Kalau pandai susun. Haaa. Okay la tu mungkin. 

Tapi sejujurnya dari diri aku. Sekolah lagi rileks. Jujur. 
Konon sembang sekolah la paling susah. Padahal... Haha. Naik sambung belajar. Begegar otak woah.

Okay, nasihat aku. Discover la apa-apa berkenaan dengan course yang kamu akan ambil. Tengok subjek, tengok keadaan.
Kalau okay, okay la. Kalau ndak, ndak.


2. "Nanti di Universiti lagi banyak kawan."



Tidak dinafikan. Memang engkau banyak kawan. Setiap sem akan berhadapan dengan lain-lain orang (kecuali subjek course; mungkin akan berjumpa lagi).
Tidak disengajakan. Interaksi dengan macam-macam orang dan boleh menjadi kawan. Hhe.
Termasuk la bila join persatuan atau apa-apa program.

Tapi..

Real one? For me. Susah sikit la. Jujur aku cakap. Mungkin housemate, roommate kita kecualikan la.
Banyak kawan? Circle still dengan yang kau selesa saja bila di sana. Alah.. Macam kau di sekolah juga la.
Itu-itu saja. Kalau selesa dari sem 1, maka kau pun selesa la sampai habis belajar. Mungkin.

Setakat ini, Alhamdulillah. Aku ada la 1 orang kawan kepala hampir sama juga la macam aku.
Aku ajak travel. ON. Ajak food hunting. ON. Ajak jalan. ON.
Bila bergurau, tidak sentap-sentap punya. Hati kering juga macam aku.

Bukan anak orang kaya. Tapi bila aku ada apa-apa mahu tolong. Yes, dia ada di situ.

.
.

3. "Bercinta masa di universiti la paling best!"


Paling aku menentang la dengan statement ni. Aish..

Masih aku tidak puas hati la sama cikgu-cikgu bercerita pasal cewek-cewek atau cinta ni.

"Tak yah couple kat sekolah. Kat universiti lagi ramai cantik"

Okay.. Betul banyak cantik. Tapi last-last.. Ngeh 😒. Sama jugak. Single juga kau. KAH! KAH! KAH!
Mungkin salah aku la ndak pandai mencari. Tapi ai.. Sama juga aku rasa.
Tidak juga ada bezanya.

Tapi bab-bab cinta ni belakang cerita la dulu.

Sebab mahu mencari pun time universiti ni. Bukan main-main kan.
Orang mahu sampai ke pelamin. Pelamin pun ndak cukup.
Sampai ke jannah la bah kalau boleh.

Jadi, itu mungkin salah faktor overthinking pelajar universiti kot.
Sampai ndak mencari. Hha.

.
.

4. "Kamu bebas sikit bila masuk universiti."

Tiada kebebasannya syeikh. Bergantung pada unversiti masing-masing juga.
Kalau longgar peraturan. Maka bebas la.
Kalau ketat. Haaa. Ikut la peraturan tu.

Rambut panjang.. Fuh.. Lelaki la suka. Last-last IPG pun bukan boleh rambut panjang.
Masa banyak free. Kalau terikat dengan tanggungjawab assignment dan persatuan.
Pun.. Sama juga. 

Pack dengan jadual. Kalau kena urus itu ini. Pikir macam sekolah kah? A-Z data peribadi pun cikgu urus. Bila masuk U, nah! Mendapat la urus sendiri-sendiri.
Kalau berurusan dengan di pejabatnya lagi... Ya Allah. Bersabar la nak..

.
.
.

5. "Masa di sekolah ni la kerja rumah sikit. Masuk universiti.. Haa sikit dah."


Memang Wong Feng Hong Sya Fuh Tah la.

Woi... Wuahhh.. Stress. Assignment boah setiap minggu.
Aku tengok budak architecture sampai ada yang tidak tidur seminggu boah urus sketch apa segala tu.
Sedangkan aku di sini pun, bernafas mahu tidak mahu.
Apatah lagi dorang yang ambil course-course kencang ni. Fuh.. A huge big respect untuk kamu bro.
Semoga setimpal hasil nanti dengan usaha yang kamu buat.

Dan ya. Betul. Homework di sekolah tu lagi sikit. Boleh pakat meniru kawan lagi.
Di sini. Tidak tentu juga la. Ada yang bagi jawapan, ada yang tidak.
Ada tiru tapi tidak faham. Haa.. Ini masalah juga.

Pa-pa pun memang banyak la. Kalau ada berkaitan dengan project, lab report. Satu hal la tu, same category.

.
.

Akhir sekali,  setiap apa cikgu / kawan / senior yang cerita kehidupan mereka di universiti tu, bukan macam yang diuar-uarkan. 
Mungkin peredaran masa dan zaman jugalah yang berbuat demikian.
Silibus, perangkaan akademik dan seumpamanya.

Mungkin apa yang diceritakan itu betul pada zaman diorang.
Tapi tidak pada zaman kita.

Dan...

Pada masa akan datang pun, berkemungkinan tidak sama dengan apa yang kita hadap pula.

Apa-apa pun just enjoy yourself during this time.

Yang bercerita,
Aidil

Comments

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t