Skip to main content

Cerita Instagram vs Status WhatsApp

Bismillah.


Assalamualaikum w.b.t dan Hi.


Sementara aku menyambung kembali untuk membuat laporan ROS ni. Baik aku menulis. Satu draft yang masih tersimpan rapi kerana dek terlupa mahu tulis sebab terlampau disibukkan dengan duniawi.


Seperti yang kita tahu, zaman globalisasi era kini. Kita seolah-olah digenggam dengan media sosial. Ai.. Berpuitis pula aku. Dia macam ni. 

Aku just mahu cerita tentang features yang ada pada media sosial yang boleh dikatakan gah juga di persada dunia. Yakni Instagram dan WhatsApp. Maklumlah dua benda ni pun dah kena beli oleh Facebook.

Kalau perasan memang ada la nama FACEBOOK di bawah apps tersebut.


Aku bukan mahu cerita pasal features kah apa. Cumanya WhatsApps aku dah tidak macam dulu -_- .

Jadinya, inilah kenapa aku mahu tulis pasal benda ni.

Kita mulakan denga era la dulu. Remaja-remaja.

Dari Facebook ke WeChat ke Instagram ke Twitter ke WhatsApp dan seumpamanya. 

Dah Facebook conquer WhatsApp dan Instagram. Nayah la dua tu boleh link ke Facebook terus.


Bila la aku mahu cerita pasal part aku ni.


WhatsApp pada era 2014-2017 bagi aku cumalah satu platform untuk aku berkomunikasi dengan rakan-rakan dan cikgu-cikgu sekolah menengah. Termasuklah kemudahan 'Group' yang membolehkan kita-kita boleh ketawa macam orang gila bila ada topik hangat diperbualkan.


Tapi bila masuk tahun 2018. Aku perasan yang WhatsApp aku dah macam haram dah. Dengan features statusnya. Ya, memang betul ada kebaikan dari aspek lain. Lama-kelamaan WhatsApp ni dah macam e-mel kerja office.

Aku makin serabutlah. Buka group ada announcement. Buka group ada assignment. Buka WhatsApp, contact pensyarah. Apabila sudah berhubung dengan pihak-pihak atasan. Haa.. Formaliti kena jaga.

WhatsApp? Dah macam kerja. Kerja office. Pada mulanya, kita disekelilingi dengan rakan-rakan kita. Contoh dari sekolah, matirkulasi, zaman diploma, dan rakan-rakan yang kita rasa boleh di-contact-lah.


Secara tidak langsung makin lama aku guna benda ni, circle sekeliling aku makin besar.

Bukannya aku tidak suka berkawan atau bergaul. Tapi satu pandangan pihak yang kita tidak sekepala membuatkan aku jarang memuatnaik status di sana.

Pada zaman matrik (zaman aku; 2017-2018), features ini diperkenalkan. Tapi dia cuma terhad kepada gambar dan caption. Kalau mahu luah-luahan. Gambar, tulis teks di sana.


Tahun ke tahun dia berubah dan boleh sudah jadi cybertropper. Kihkihkih. Gurau ja. Baguslah boleh letak link dan ayat-ayat di sana.

Dulu segala meme aku post di sana. Aku mahu maki. Maki juga. Lantaklah. Family aku pun tahulah.

Akhirnya, datang satu point bila kita rasa sekeliling rakan kita yang baru ni susah untuk terima kita.


Yalah, kawan masjid. Kau maki dalam sana. Mahu ditarbiah kau. 

Kau post pasal kerajaan. Mengamuk orang-orang tua tu reply cakap ini tidak patut.

Mu post meme. Ada juga tidak terima. Bapak... Ini tergolong dari ahli-ahli akademik lah ni. Kaki protocol.

Post mengeluh pasal kerja pun. Ya Allah. Dibidas pula kita ni manusia tidak reti bersyukur.

Apa guna perasaan sedih? Apa guna perasaan putus asa? Sebagai hamba dan manusia. Fitrahlah untuk sekali sekala melepaskan beban di dada. Bukan kita tidak apa pun kan. 

Dia macam bila kita kata "panasnya hari ni" "Weh panas lagi neraka."

Hang post pasal main game. Dicop pula kita ni jenis kuat main game, tidak reti belajar. Aiyo.

Secara total-nya, apa yang aku nampak. Bila circle tu terlalu besar. Kita bagai dihimpit satu persepsi yang membuatkan kita teragak-agak untuk menyatakan pandangan kita sendiri. Fahamkah? (=_=)


Jadinya, WhatsApp status pun terkubur lagi-lagi bila masuk semester 5. Maklumlah dah berhubung dengan banyak orang. Pensyarah, pihak-pihak sekolah, keluarga sebelah sana, sebelah sini, kampung tu, kampung ni.

"Asal tak hide story?"

Aku bukan jenis hide story punya oranglah. Aku kasi nampak perangai setan. Nampakkan jaklah. Lagipun family tengok hal-hal kerja yang aku buat. Diorang fahamlah. Oh.. Si Aidil ni macam mana ni.

Btw WhatsApp status aku dah tahap company dah. No more travel, no more opinion, no more gila-gila. It just become a public announcement, a charity, conception about tech, business dan benda-benda berilmiah.

Tiada sudah yang. Video-video meme. Keranda-keranda joget. Lirik-lirik jiwang. Acah-acah depress.

No more.


Maka, untuk menggembirakan diri aku tanpa ada rasa bersalah atau pun miskonsepsi. Ceh... Aku berpindah kepada Instagram. Menjadilah orang-orang yang macam Teme Abdullah. Wkwkwkwkw. Acah.

Tapi yalah. Circle ndak terlampau besar. Dengan WhatsApp, contact aku mahu dekat 500-600.

Hang rasa? View berapa? Jumlah view pun aku bukan tahu sebab aku hide bluetick.

Di sini aku boleh bercerita, kongsi pasal travel food hunting, pengembaraan tanpa sebab. Kata-kata yang lebih puitis. Ceh..

Mungkin wujudnya perasaan tidak mahu up status tu disebabkan orang sekeliling. Tapi sebenarnya tidak pun, anggapan diri sendiri juga.

Tapi yalah akan ada orang-orang tidak puas hati. Contohnya bila aku hide story daripada si Jijo. Lepas tu si Amin ni kawan aku. Dia nampak. Amin screenshot status aku. Up status dia.

Jijo nampak. Mesti dia persoalkan diri dia kan? "Aik kenapa si Aidil ni hide story daripada aku? Apa yang dia tidak puas hatikah?"

Persepsi sebegini daripada pelbagai pihaklah. Aku dah bagi contoh. Kome fahamlah tu.

Kau post pasal clunbbing, arak, parti liar. Kau punya pasal la. Tapi kamu faham jugakan? Haa.

Persepsi sebegitu yang aku maksudkan.


Apa-apa pun aku tidak salahkan mana-mana platform. Kita makin membesar. Kita makin stress. Pikir pasal duit, pikir pasal belajar, pikir pasal keluarga. pikir pasal kawan, pikir pasal akhirat. Kita bukannya budak-budak lagi.

Dulu kita jatuh. Luka di kaki yang menyakitkan. Sekarang deep inside. We are dead already.

Fikiran tu memang bercelaru.

But. Just enjoy. Stay positive. Akhirat letak di hati. Janganlah kome pikiaq sangat pasal kehidupan ni.

Bukan bermaksud tak fikir terus. Tapi macam tulah.

Nah. Aku tinggalkan satu data untuk ditonton bersama.



Yang menulis blog pada hari ini, yang meminati si .... Kahkahkah. Goblok,

Aidil

Comments

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t