Skip to main content

Hari Ibu

Bismillah.
Assalamualaikum w.b.t

Another [GreaTroubleMaker] ?

Nah.. Okay guys. Are you from outside Malaysia? 
*English broken*
Haha.
Now, if you visit my blog. You could translate it.
I show you haa. Relax.

Click this!

Come on guys! Haha!
.
.
.

Alhamdulillah. Banyak anak-anak soleh dan solehah telah me-wish kepada ibu mereka masing-masing. Sejuk perut mak mengandung.
Tak macam aku.
Seen. Bluetick. Wish pun tak.
Takde lah. Gurau saja.

Jahat-jahat aku pun. Takut juga aku bila mama kecil hati.
Tapi aku tak lah jenis macam tu. Hati keras, muka ala-ala  Korea. Kena cool sikit. Mana boleh main wish. Malu aku.

"Dasar anak derhaka!"

Okey.. Okey.. Lain orang, lain cara dia. Memandangkan aku ni bukan jenis kaki story, Twitter apa segala. Tapi aku tukar benda tu kepada kelakuan.

"Kelakuan?"

Yup. Apa guna post benda kat media sosial. Tapi bila kat rumah, suruh buat kerja oleh ibu pun, kadang liat mahu buat. 
Dan.. Aku terfikir juga. Aku takut jikalau ada seorang dari sahabat aku yang dah tiada ibu, tak terasa ke mereka? Aku takut dorang sayu pula.

Bukanlah aku ni anak yang baik. Dari blog post yang dulu pun, korang dah tahu character aku ni macam mana. Nakal, jahat, samseng, pukul budak, peras ugut. Fuh. Gila.. Temberang habis betul aku ni. Tak.. Itu semua mitos.

Tapi masih.. Aku masih sayang mak aku sebenarnya.


Ada satu kata daripada satu ulama yang menyatakan ;

"Jika engkau mahu rezeki mu seperti raja. Maka layanlah orang tua mu seperti raja."

Benda tersebut betul.
Okey. Aku kaitkan dengan pengalaman aku dulu.
Sepanjang belajar aku tak pernah lagi bawa buku, assignments, atau apa-apa homework bila balik ke rumah.
Gila apa? Dari Kota Kinabalu ke Sandakan pun, dah 6 jam, buku bawa tebal. Last-last tak buat pun di rumah.

Jadi mulai hari itu, aku tak bawa dah. Lantaklah assignments macam Gunung Everest sekali pun. Aku biarkan saja kat asrama/kolej.
Tapi kawan.. Nawaitu itu kena betul lah.
Sepanjang kita cuti tu? Nak buat apa sebenarnya?

Niat aku satu. Family. Luang masa dengan keluarga.
As simple as that. 
Nampak mudah kan? Tengok macam tak logik?
Ya. Kita ni kadang datang rumah, menghadap henfon saja.

Tapi ya. Benda yang kecil tersebutlah dapat banyak mengubah sebenarnya.
Dari perspektif aku lah.
Aku dah berapa kali bergaduh dengan mama aku. Sebab berdegil tak nak balik Sabah. 
Yalah. Tiket mahal. Gaji mama pun bukannya besar sangat, tapi masih Alhamdulillah.

Aku cakap guna duit tu untuk beli beras, barang dapur segala. Mama nak juga suruh anak sulung dia ni balik. Ai.. Smh. 
Dan ya..
Dengar cakap ibu ni sebenarnya Fardhu Ain'. Tidak membantah, tidak melawan cakap.


Kadang aku mahu betulkan konsep tersebut kepada orang yang dekat dengan aku.
Kata kita ni anak ibu lah, manja lah. Aku senyum bila orang kata begitu.

Lagi dikias dengan kita ni anak orang kaya. Allah.
Lagilah. Aku senyum saja.
Padahal dorang tak tahu pun latar belakang aku macam mana.

Satu saja. Dengarlah cakap ibu mu.

Lagi nak bawa bergaduh kalau dia suruh kita datang satu kem yang dikaitkan dengan agama.
"Niat kerana Allah. Niat kerana Allah. Nanti cuti semester boleh balik juga,"

Dan seperti biasa. Aku diam lalu tersenyum.

Aku siapa syeikh mahu lawan cakap mama aku? Siapa?

Maaflah kalau cerita ini sahih atau tidak. Aku datang majlis ilmu pun bukan buat catatan. Genji kan?
.
.
Ada satu ulama yang terkenal memberi satu tazkirah di masjid. Dan ketika memberi tazkirah tersebut, seseorang datang kepada ulama itu lalu memberitahu bahawa dia perlu pulang ke rumah untuk memberi anak ayam makan. Ibu ulama tersebutlah yang menyuruh anaknya supaya berbuat demikian.

Kalau kita di tempat orang yang hadir pada tazkirah tersebut? Mesti hairan kan?
Tolong haa perbetulkan kalau ada salah. Aku dengar cerita tu masa matrik dulu.

Seperti sedia maklum, solat sunat harus dibatalkan kalau ibu memanggil kerana takut ibu itu terasa hati.
Tingginya darjat seorang ibu.

Benda-benda begitulah aku yang membuat aku rasa bersalah kalau tersalah apa-apa kepada mama.
Aku hiraukan saja jikalau ada kawan aku membawa lepak tengah malam. Bila aku minta izin dengan ibu. Kalau ditolak, maka tak lah aku datang.
Sudah alasan diberi. Mereka pun ketawa. Dah besar pun minta izin.
Memang prinsip aku lah. Aku pergi mana-mana sekarang pun still juga minta izin.

Ada doa dan keberkatan disebalik keizinan tersebut. Kita saja ambil mudah benda tersebut.
Tanpa doa ibu kita, kita takkan berdiri di mana kita ada sekarang.
Ilmu, kejayaan, rezeki dan seumpamanya boleh datang daripada doa seseorang ibu itu juga.

Walaupun kita kadang ada tidak bersefahaman dengan ibu kita. Cubalah untuk selesaikan. Jangan sampai satu tahap menyesal di kemudian hari.
Kadang sedih bila melihat anak-anak yang tidak memberi perhatian kepada ibu mereka.

Penyesalan aku boleh diiktibarkan pada diri aku sendiri.
Arwah nenek aku.
Okey. This is not TroubleMaker.
Ini cerita.. Baca sajalah.
Masa tingkatan 4 tak silap aku.

Semasa cuti 3 hari di asrama, aku pulang ke Beaufort. Lama tidak balik kan. Aku saja singgah ke sana. Mahu tahu khabar atok dengan nenek.
Rumah di Beaufort tu sunyi syeikh.. Sunyi sangat.. Sayu.
Suasananya tidak seperti dulu.
Anaknya semua dah berjaya tinggal di daerah luar.

Memandang masa aku ke sana. Ada 4 orang saja kami. Aku, Lambda (pak cik, bukan nama sebenar), atok, dan juga arwah nenek.
Menitik air mata bila arwah nenek meluah. Arwah tersebut menangis depan aku. Aku sebagai cucu. Diam sajalah. Mahu tenangkan pun. Aku biarkan untuk dia lepas semua.

Arwah tersebut mempunyai penyakit stroke. Lumpuh sebelah badan.
Bila tengah-tengah aku memasak nasi goreng untuk sarapan di sana, di situlah arwah meluah.
"Kita ni bila sakit.. Tiada orang mahu tengok.. Semua tidak mahu ambil peduli."

Terhantuk kepalaku. Hairan. Duit bulanan dikirim. Makanan, beras semua cukup di rumah tersebut.
Dan ya. Mungkin arwah mahu perhatian daripada anaknya. 
Yang berguna pun, aku rasa si Lambda. Walaupun menganggur, tiada kerja. Dialah yang jaga arwah selama ini. Yang lain, engineer, gaji atas 10k. Mahu balik raya pun susah.
*menghembus nafas panjang*

Semua datang bila arwah itu meninggal.
Aku pun tidak tahu bila last aku berjumpa dengan arwah. Tapi Alhamdulillah. Sempat juga meluang masa dengan dia. Walaupun aku ni bukanlah cucu terbaik di antara cucu-cucunya.


Kita sebagai anak ni. Pandai-pandai fikirlah. Aku balik masa mid-sem pun dipertingkaikan.
Tahu yang ajaibnya? Walaupun duit gaji mama kadang habis separuh gara-gara untuk aku balik ke Sabah.

Tapi Allah sentiasa cukupkan rezeki kami.
Aku pun kadang hairan. 
Mungkin betul. Doa ibu tersebut. Berkatnya kasih sayang seorang ibu.

Semoga kita menjadi anak yang berguna untuk kepada ibu bapa kita. Yang mampu menarik mereka ke syurga bersama-sama.
Underground pun underground juga, nakal pun nakal juga. Perangai syaitan macam mana pun juga.
Tapi.
Doa untuk ibu, jangan pernah dilupa.

Yang mana ibunya dah tiada. Bolehlah sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka.
Ingat.. Doa seorang anak pun powerful juga.
Moga bertemu di syurga kelak. Insya-Allah.
Mungkin dijaga oleh nenek atau lain-lainnya, maka bahagiakan mereka yang telah menjaga mu.
So, :) .


So, selamat hari ibu kepada moyang, nenek, dan ibu-ibu di luar sana.
Termasuk muka yang macam ibu-ibu. HAHAHAHAAH.


Oh ya. Ramadhan jangan lupa!

Yang kejam,
naratorjalanan

Galeri


Comments

Anonymous said…
;'(

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t