Skip to main content

Engkau Terlalu Baik

Louis Tomlinson - Back to You ft. Bebe Rexha // 12/12/2021; 12:07 a.m. // Bilik sendiri; Sandakan


Bismillah. Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera. 


Ai.. Sebelum aku tengok game Manchester United lepas ni.

Aku rasa nak menulis sikit. Lagipun lama sudah aku tak update blog aku kan?

Ingatkan nak post pasal 2021. Tapi itu benda upload 31 Disember nanti.


...


Sebabkan persoalan ini sentiasa bermain di fikiran aku selama 3, 4 hari ni.

Aku nak lepaskan semuanya di sini. Dan aku juga mahu jawapan dari pihak yang ingin memberi pendapat.


Jadi 3, 4 hari ni. Ada la masalah berlaku yang aku tidak mahu la cerita sangat.

Tapi entri kali ini membuatkan aku rasa tertarik.

Sebab


"Engkau terlalu baik."


Satu slogan. Satu alasan yang mana-mana pihak kemukakan agar seseorang itu dapat pasangan yang sesuai atau sekufu dengannya.

Aku terfikir jugalah. Kenapa haa?

Kenapa? Dan kenapa?


Apabila seseorang ini baik? Adakah ianya satu kekurangan? Atau sebuah alasan?

Atau ianya satu tiket agar diri kita / mereka menjumpai seseorang yang tidak baik.

Ataupun sebenarnya ada seseorang yang dia ingin cari / sedang ditunggu.


"You baik. You pandai. Sedangkan I.. Entahlah. I takut you tak boleh handle dengan perangai I."

Okay... Jadi? Kalau seseorang itu sudah menerima anda. Baik, buruk, teruk dan sewaktu dengannya.

Dan juga kisah-kisah silam yang sepatutnya tidak perlu pun kita tengok balik.

Adakah perlu lagi pernyataan seperti berikut?


Aku sebenarnyakan. Bukan 2, 3 kali tau. Nampak pattern ni. Banyak dah.

Lepas tu terjumpalah mereka yang teruk perangai. Jenis kaki pukul, kaki isap gam, etc.

Tiba-tiba pula kita menyesal sebab meninggalkan yang 'baik' tadi.

Haa.. Kenapa tu?


Jikalau kita rasa diri kita tidak baik untuk orang tersebut. Kenapa kita tidak berusaha menjadi baik itu?

Memang... Kadang wavelength tidak sama. 

Taraf pendidikan, pendapat ibu bapa, future yang tidak jelas, takut dengan halangan yang menanti.

Tapi bukankah perkara tersebut boleh diusahakan bersama-sama?


Contoh. 1 situasi.

Dia hebat dari segi inteleknya. Pandai berbicara. Pandai berkomunikasi. Seorang yang gentle.

Sedangkan pasangannya banyak kekurangannya. Tapi si lelaki / perempuan tetap menerimanya.


Dalam hubungan.

Konfem.. Konfem.. Memang gerenti la. Memang ada halangannya.

Rindu.. Jauh.. Long distance. Perkara tu ndak lari. 

Sedangkan pasangan yang masih membina mahligai pun. Masih ada konflik, pergaduhan.

Tapi benda itu dapat diselesaikan juga.

Komunikasi.


Tapikan kenapa kita perlu rasa insecure dengan yang baik tadi?

Rasa tidak sekufu? Rasa tidak layak? Rasa bukan untuk dia?

Rasa yang dia tu sepatutnya jumpa yang lebih baik dari anda? Rasa tidak sama wavelength?

Jadikan persoalan-persoalan ni bermain di fikiran.


Kita ni. Bukan ngam / sekufu sebab kita sama taraf.

Tapi disebabkan cinta.

Cinta untuk diperjuangkan.


Aku sebenarnya tidak faham tau. Jujur cakap.

Aku tidak kisah masa silam. Teruk perangai seseorang itu.

Walau orang tanya; "Kau prefer perempuan yang bagaimana?",

Aku akan jawab; "Entah."


Ia... Sebuah yang perasaan yang hadir tanpa diduga.

Terukkah? Berusaha lah bah kan. 

Sama-sama. Jadi ndak teruk.


Agama? Munakahat? Tauhid? Fiqh? Tasawuf? Tajwid? Dan sewaktu dengannya.

Apa?

Sama-sama memperbaiki diri la untuk belajar benda-benda tu.

Betul tidak?


Jadikan ustaz Adam (kalau ustaz baca ni). Macam mana tu haa?

Qada dan qadar. Mati dan jodoh. Syurga dan neraka.

Jadi ustaz... Ai.. Adam sajalah bah kan aku panggil.

Kau pun ndak suka kena panggil ustaz. Haha.


Konsep usaha tu pula bagaimana? Kita pun sama-sama mengaji kan Dam.

Seseorang ini sudah ditetapkan syurga atau neraka. 

Kalau macam tu. Bagus ndak payah beramal. Sebab tahu sudah syurga / neraka bagi hamba tersebut.


Tapi bila ingatkan balik apa yang kita belajar dulu.

Sebab tu kita kena berbalik kepada konsep usaha tersebut.

Tolong Dam. Kalau aku sampai Tg. Malim. Terangkan balik benda ni pada aku.

Jujur cakap. Aku sampai salahkan takdir Tuhan.

Tapi aku ndaklah.. sampai mahu jatuh kufur. 

نعوذ بالله من ذلك

Alhamdulillah. Tiada lagi. 

Gila apa jugakan salahkan takdir sampai jatuh kufur.


Cuma aku masih tertanya-tanya. Itu saja.

Kalau kau boleh terangkan aku tentang fahaman Wahabi, Khawarij, Asy'ari, dan beberapa iktikad yang kita bincangkan dulu.

Rasanya boleh kau terangkan balik konsep usaha ni bagaimana.


Jujur cakap. Aku blur dan blank sebenarnya.

Baik, salah. Jadi yang terbaik, salah. Jadi pandai, salah. 

Entahlah. Aku tak faham.


Tidak perlu rasa rendah terhadap diri ini. Tidak perlu rasa tidak layak untuk diri ini.

Benda tu semua. Tidak perlu difikir pun :).

Tapi kalau rasa itu yang terbaik. Aku rasa benda ni memang ndak baik pun.

Buat aku sakit hati saja.

Kah sebab kawan-kawan tu?

"Si Aidil terlampau baik. Nanti sakit dia sama kau. Ndak dapat handle perangaimu."


Oi. Cuba tegur kawan-kawanmu tu. Deme tu siapa mahu atur-atur hidup orang.

Fikir-fikirlah. Istikharah la.


Sorry. Emosi. Tch.. Sakit gila.

Kalau aku kaki pukul perempuan. Ndak jaga pasangan. Ndak kisahlah aku.

Ini... Ai..

Allah.. Entahlah.


Yang ikhlas,

Aidil

Comments

Anonymous said…
sdh-sdhlah dil..
Anonymous said…
Lelaki macam biasa, kalau kena curang atau kena bukan2, perempuan tetap akan menang 😂 Sabar jela dil
Anonymous said…
nda pa dil, jangan ja isap batu. merumput ja bole
Narator Jalanan said…
"Lelaki macam biasa, kalau kena curang atau kena bukan2, perempuan tetap akan menang 😂 Sabar jela dil"
- Entahlah anon. Bukan curang pun :).

"nda pa dil, jangan ja isap batu. merumput ja bole"
- Haha.
Anonymous said…
Turun kk la mcm biasa, bukan asal break turun kk ka cari amputan
Narator Jalanan said…
"Turun kk la mcm biasa, bukan asal break turun kk ka cari amputan"
- pakq
Anonymous said…
If you do, you so. Pretending to be okay at least dont be like that. Okay. Be alright, its alright. Ohyeah? Okay
Narator Jalanan said…
???? stalk Twitter aku kah?
Anonymous said…
don't judge people for the choices they make when you don't know the option they had to choose from :)

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t