Skip to main content

Coretan; Alhamdulillah, Terima Kasih 2019

Perpustakaan Tuanku Bainun; 30/12/2019

Bismillah

Assalamualaikum w.b.t. Salam sejahtera.
Last update bila? Entahlah.

Take 5 dulu. Study apa la masa study week ni. Aku pun ndak tahu.

Hmm.. Apa haa. Masih terkial-kial untuk menulis tajuk ni.

Dulu 2018, settle sudah.

Zaman matrik, putus cinta, pointer drop, kawan berubah, masa berjumpa dengan kawan untuk berkumpul pun susah, masuk degree, assignment bergunung-gunung, universiti begini universiti begitu, life universiti, tekanan makin banyak dan macam-macam lagilah. Huhu,

Okay la. Benda tu settle. Banyak pengajaran. Malas aku mahu ulas. Sudah juga aku tulis dulu. Tengoklah.

2019 ni... Hmm.. Apa haa. Alhamdulillah. Totally move on sudah. Dia pun mungkin sudah jumpa yang baru. Lelaki pakai Iphone 11 max bhai..

Aku ni apa saja. Android. Iphone 6 plus pun hancur. Jahanam betul.

HAHAHAHAAHAHAHAHAHAHA.

-_-

Serius. Tidak tipu. Thanks kepada kawan-kawan yang support aku sehingga sekarang. 

2019? Hmm.. Alhamdulillah. Rezeki makin murah. Keluarga pun ada juga makin happy. Adik aku ja lah yang stress sikit. Ya laa. Budak asasi. Macam-macam ragam la dia tu.

Hari Raya? Santai.. Enjoy juga. Fasa-fasa kekecewaan aku sudah berlalu. 2018 memang peritlah.

Pasal di sekolah? PPG1? Okay juga santai. Itu pun aku ada tulis. Baca la. Hmm..

Travel.. Travel? 
Dapat jugalah pergi Ipoh. Ada di highlights Instagram aku.

Instagram : aidilmohdnin_

Makanan sedap, bandar cantik, santai juga semua. Pantai-pantai sajalah tiada. Kalau pergi Pangkor mungkin ya.

Azam aku time Degree ni. Antaranya ni lah..
Asal kaki aku jejak semua negeri di Semenanjung ni.
Bagi aku, complete sudahlah. 

Bab mana dapat duit? Aku tidak mahu ceritalah. Ada benda di belakang tabir yang aku tidak boleh cerita sepenuhnya di sini.

Insya-Allah sem depan aku mungkin try pergi Johor Bahru. 
Kalau ada bajet dari 100-200 ringgit, pandai ambil gambar cantik, gambar view/scenery.
Dah.. Cukup. PM saya. Ceh... Tengok dulu la macam mana --'

2019 ni.. Pesta yang ada di universiti agak mengecewakan. 
Sebab tiada ais kepal. Dari karnival ini nya itu nya itu inilah. Aish..
Itu merupakan SOP aku tu untuk beli ais kepal setiap sem bila ada event.

Dari semester 1. Fuh.. Mesti ada ais kepal. Lepastu tengok K-Drama. Haha.
Harap tahun depan ada la ais kepal tu. Huhu.
Okay...

Moment yang best?
Aku rasa. Pergi Ipoh tu lah antaranya.
Then, masa aku belanja McD sama dorang si Jumbo sama si Penghisap gam.
Lepak-lepak di Tanjung Lipat. Videocall lagi sama si Sekujis.

Tengok bintang, merasai bayu laut. Fuh.. Indah.
Ada rasa sedih juga. Entahlah kenapa. Aku malas mahu bagitahu di sini.
Biarlah aku simpan sendiri. Hehe.

Camping? Kembara Alam. Best juga. Ada di Instagram tu.
Apa lagi haa..

Food hunting?
Yang ni.. Sebenarnya. Aku tidak konsisten. Gila apa. Setiap hari food hunting. Aku sudahlah student.
Pendapatan pun bukannya tetap. Hujung sem. Nah. Nasi bujang juga.
Insya-Allah. Kalau sudah ada duit yang berbunga-bunga tu. Aku try untuk konsisten kan.

Sekali lagi. Aku student. Kena pergi class. Duit minyak motor lagi. Aduih.. Program itulah, inilah.. Huhu. Sabar ya.

Pasal Youtuber tu. Aduih.. Itu pun satu kekangan juga. Rancangan dan plan tu ada. Ya. Pasal travel, pasal food hunting. Dan YA.

Duit.. Duit.. Tunggu GoPro sama mic dulu ya. Sabar.. Sabar. 

Kekecewaan untuk tahun ni?
Tiada. Tiada kesakitan. Alhamdulillah. Penat tu sajalah banyak.
Aku lagi prefer penat dari sakit.
Ceh. Sakit hati tu. Aduih.. Berparut bah tu.

Mandi tidak basah, cemburu tidak menentu, rindu dalam keperitan.
Itu kisah lama lah.. Lama... Usah dikenang.

Kecewa bab duit ada juga. Tapi aku tidak mahu cerita.
Nanti kamu kesiankan aku pula. Ndak bhee...

Dalam hal family pun. Tiada juga apa-apa. Okay-okay masih.
Kenduri macam biasa la.. Sentiasa ada. Kalau siapa-siapa yang tinggal di Sandakan tu.
Faham-faham la.. Ada saja jemputan kenduri dari aku.

Kejap open house, kejap kenduri ni, kejap kenduri tu.
So, santai...

Ada juga kekecewaan. Bab duit. Anak haram pak cik tua cina Kedah.
Scam aku di Penang Sentral. Masa aku travel ke Penang hari tu.
Dalam blog aku tidak cerita. Sebab tidak ingat.

Dia scam la... Konon barang tertinggal di pulau. Aku pun masa tu bodoh-bodoh lagi.
Haa.. Ambil kau. RM60 lesap. Besoknya bila kena telefon, orang lain menjawab.
Orang tu pun hairan. Apesal laa orang ramai call dia minta duit.

Dasar goblok tu pak cik. Itu kalau aku jumpa balik di Penang Sentral. Memang aku tampar terus. Lantaklah. Biar dia ingat balik siapa aku ni.

Pengajaran untuk tahun 2019?
Buat kerja dengan ikhlas. Buat kerana Allah. Tajdid niat betul-betul. Belajar kena betul-betul, solat kena betul-betul. Berkawan jangan tikam belakang. Membuat sesuatu kena berkomitmen.


Jangan free ride dalam assignment. Aku sem ni ada free ride. Sukarelawan. Aku rasa la. Sebab, first masa dorang buat sukarelawan tu aku ada camping. Then, masa presentation, aku tiada.

Tapi video montaj aku buat la.. Siap subtitle lagi. Mana mahu cari? Haha.

Drama Korea yang best untuk tahun 2019?
Hmm.. Susah sebenarnya mahu cakap pasal benda ni. Semua pun best aku rasa. Btw aku rasa yang best. Hotel Del Luna. Mesti tertanya-tanya kan? Abang aku Lee Dong Wook aku cakap tidak best lah?

Bukan.. Aku tengok dari segi OST, plot, jalan cerita, sweet-nya macam mana. So, number 2 gonna be Touch Your Heart la.. Hehe.

Drama lain? Standard sajalah. Biasa saja bagi aku. Sebab bila busy ni. Susah aku mahu catch up semua. Quran pun kadang tidak tersentuh. Allahu.
Mahu follow up balik cerita One Piece pun setengah mati.



Her Private Life, Extraordinary you, apa-apa semua tu. Tengok la sendiri.
Sudah-sudah la yaa cakap muka ganas tapi tengok Korea ni.
Tiada tu semua. Mitos. Kawan aku pun ramai juga tengok drama Korea, wayang Cina pun ada.

Tapi diam-diam. Control macho la tu. Haha.
Okay.. Santai..

Apa lagi haa.. Ai.. Kalau tiada soalan ni susah juga mahu tulis.

Kalau masa 2018. Banyak benda aku cerita. Aku malas mahu cerita sebab aii.. Lama.
Kalau dulu. Buat dalam Word, save. Nanti-nanti sambung.
Ini... Spontan.

Mungkin itu sajalah dari aku.

Kepada yang menghadapi exam, good luck. Allah Yuftah Alaikum.
Kepada yang masih bergelumang dengan dosa. Aku doakan juga. Yalah.
Aku pun banyak dosa. Siapalah kita mahu menghukum orangkan. Carilah ilmu sebanyak mungkin.
Insya-Allah ada jalan-Nya.

Prinsip hidup masih muda, nanti boleh taubat, Allah Maha Pengampun.
Akal kita saja tu dipermainkan. Kita lupa.. Azab Allah itu juga benar.
Kepada yang berilmu, teruskan perjuangan. Kalau boleh kongsikan. Berbakti kepada masyarakat.

Yang sihat, yang tua, bapa-bapa ibu-ibu semuanya ada di sini. Semoga diberkati kehidupan. Insya-Allah.

Harapan tahun 2020?
1. Tidak single. Insya-Allah dah berpunya.
2. Duit makin banyak, sedekah jangan putus.
3. Lebihkan masa kepada keluarga. Travel, hari keluarga dan sebagainya.
4. Ilmu yang bermanfaat.
5. Kesihatan yang elok.
6. Kecerdikan yang tinggi.
7. Hati yang bersih.
8. Dipermudahkan segala urusan.
9. Dapat tolong kawan mana-mana yang memerlukan.
10. Food hunting konsisten.
11. Mempunyai GoPro, mic dan Iphone.
12. Laptop baru.

Mengarut sudah aku ni. Pa-pa pun. Santai semuanya.

Yang benar,
Aidil :)

Rujukan:
2. Cinta

Follow me on:

Comments

Anonymous said…
Nice!

Popular posts from this blog

Ucapan Hari Raya Aidilfitri; Throwback the moment, the nostalgia.

Kuala Lumpur International Airport 2; 1 Jun 2019 - Budak UKM? *tengok kanan, tengok kiri* Tiada. Line clear. Budak UPSI? *menjeling keadaan sekeliling* Tiada yang dikenali. Roger and out. Line clear. Budak IPT lain? *usha* Line clear juga. Semoga tenang menulis blog di sini. . .. ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera. Tiada benda ingin ditulis. Apa yang terlintas dalam pemikiran di sinilah ia akan dilepaskan. Memandangkan beberapa hari lagi nak Hari Raya Aidilfitri .  Maka di sinilah aku akan titipkan antara kenangan lalu dan perbezaan raya dulu dan kini. Termasuk juga beberapa ucapan yang ingin diungkapkan kepada pembaca. Huhu. ➤ Kad Raya vs Whatsapp Tidak diduga kad raya sekarang makin lama makin pupus. Apa tak nya. Media sosial dah kubur benda tu. Bila diperhatikan kad raya dulu menjadi kegembiraan kepada budak-budak atau si penerima. Siap minta alamat lagi untuk kirim kad raya. Kalau sekarang, t

PPG 1; SMK Perempuan Sandakan (8/7/2019 - 19/7/2019)

Bismillah. Aii.. Entahlah kenapa rasa mahu tulis pasal pengalaman PPG ni. First-first tidak mahu. Dah nama pun blog. Kita teruskanlah saja kan? Mahu cerita kedai kopi pun. Kadang aku tidak dapat turun. Huhu. So? Mahu mula dari mana? Penempatan? Bilik Pengetua? Okey.. Okey.. Macam biasa. Aku bercerita? Atau aku buat cerita? Haha. Yalah. So. Here is it! Kita cerita melalui persoalanlah dulu. " Why this school? " Entah. Itu saja aku mahu cakap. First-first aku pilih SMK Elopura Bestari. At the end, aku terpilih tempat ni. Ceritanya. Aku dah sampai sekolah tu. But.. Yeah. Keraninya perangai macam... Layan tidak layan. Aku berdiri di meja pejabat am tu macam orang bodoh saja. Bila ditanya bila pengetua ada? Dia cakap dia tidak pasti. Jam berapa mungkin habis mesyuarat? Tidak pasti. Fuh.. Aku sabar saja masa tu. Dahlah mama aku menunggu di luar. Lagi pun, sekolah tu jauh dari tempat aku. Batu 7 ke Batu 10. Weh.. Jauh tu. Nayahh.. Habis minyak kereta. Mama aku p

Attachment; MJSC [GreaTroubleMaker] (1)

Bismillah. Ai.. Hari ini aku bercerita saja serba sedikit pasal benda-benda ni dulu.  Sekali dengan lampiran gambar. Jangan risau. Aku edit juga. Biar tak dikenal siapa disebalik gambar. Hoho. Lazada Ini tidak tahulah. Kerja gilakah? Kerja bersahaja. Jumbo dengan otak gila-gilanya mengambil dark tape sambil melekat ke semua barang-barang milik si Pop .  Orang yang berlalu-lalang di sekitar wing board ketawa berbahak-bahak. Pop dengan hati terguris mengemas barang lalu terus menelefon seseorang untuk balik ke rumah. Merajuk.  Tapi still. Lucu gila. Aku tidak tahulah. Mahu kesiankah? Mahu ketawa? Dua-dualah sekali. Tapi aku lebihkan ketawa. Mahu terguling aku ketawa melihat benda ni balik. Aku tidak tahulah. Idea mana dorang ni dapat. Dikategorikan sebagai Lazada? Konon barang-barang ni mahu dijual online.  Nampak sama tapi bukan dia. Free shipping. Tiadalah. Pop .  Jangan terasa. Anggap sebagai kenangan. Kalau benda ni tak jadi. K

Tiba-tiba Ramadhan

Bismillah. Tidak lama lagi Ramadhan. Bukan lagi tidak lama. Dah tiba pun. Satu bulan yang mustajab ni, patut kita guna sebaik-baiknya. Harap Ramadhan tahun ni baguslah bagi kita semua. Insya-Allah. Tahun lalu. Ramadhan aku hancur sikit. Sebab duduk dekat rumah. Bukan tak okey. Okey tu okey juga. Iftar dengan family. Sahur dengan family. Cuma dari segi, you know-lah. Ibadah tu terumbang-ambing sikit. Mahu terawih, kena kejar anjing lepas terawih, sebab masjid jauh dari rumah. Quran. Ya Rabbi. 2 3 m/s saja mungkin. Insya-Allah, tahun ini dapat dibaiki. Termasuk diri anda semua. Kalau korang mahu tahu, Gaza kena serang pada Ramadhan pertama. Doalah untuk saudara kita yang di sana. Kita ni tak mampu untuk tolong mereka. Tidak apa, doa senjata orang mukmin. Kalau korang follow up di Twitter/Facebook, ada berita tu. Termasuk 3 juta orang Muslim di China sekarang yang dalam tahanan ditindas agar tidak berpuasa. *sigh* Kalau sajalah aku ada kuasa. Ai.. . .

Ipoh to Penang to Melaka; Solo Travel Tanpa Sebab

Bismillah Hi guys. Salam Ramadhan. Lama tidak bersua. Temberang sudah aku bila dapat Tweetpemes padahal sekali saja pun. Nak haram. Haha. Kalau aku promote blog aku kat Twitter. Aku rasa boleh pergi jauh sebenarnya. Tapi okey saja hidup begini. Buat apa kejar fame ni. Twitter tu tempat aku meroyan saja. Kalau kawan dapat detect Twitter tersebut memang segala makian lah ada di sana. Memang boleh putus kawan. Lagi-lagi circle-circle yang ada di universiti ni. Okey itu kita lupakan dulu. Cerita aku ni pasal pengalaman di tempat-tempat nilah. Di sini lah first time aku kena sexual harassment oleh seorang gay, kena tipu lagi oleh seorang pak cik di Penang Sentral. So, sekali lagi aku akan bercerita. . . Terminal Bas Tanjung Malim, Perak ; 19/5/2019 Menjadi kebiasaan untuk diri aku menjadi seorang yang spontan dan random . Kepala boleh terus putus fius bila nak travel. Kalau diberi duit yang banyak. Memang segala tempat di dunia ni aku nak bantai. Hari Ahad merupakan t